Hanum Rais, Jadi gatel pingin segera melancurkan ‘The Trumpet di Andalusia’

0
113

Pengarang buku “IAM Sarahza” Hanum Salsabiela Rais mengaku memberi salam kepada Ustaz Fahmi Salim yang diminta dibatalkan dari siri 200 saran mubalig Kemenag.

“Sekali saja pernah sepanggung dengan beliau dan mendengar tausiyah beliau tentang disintegrasi bangsa yang diakibatkan lemahnya kepimpinan dan soalan adu domba yang dilakukan justru oleh pemimpinnya sendiri,” katanya pada Ahad (20/5/2018).

Dia mencontohkan dengan penglihatan cerminan kejatuhan Andalusia, dan empayar Islam awal (termasuk Uthmaniyyah) oleh pergeseran dalaman.

baca juga:  Kisah Wanita yang Berhasil Lolos dari Jeratan Aliran Sesat, ‘Saya Hampir Jadi Teroris’

Senarai cadangan perkeranian mahkamah, menurut anak perempuan Amien Rais, telah mencederakan Muslim ukhuwah Islamiyah dengan ulama-ulama. Dalam bulan suci juga.

“Setakat yang seorang ulama yang namanya ‘dicatut’ berbisik kepada saya di WA.” Saya malu untuk ditulis dalam cadangan itu. Saya hanya dijadikan bangkai politik “. Membuat masyarakat yang tengah berjibaku merekatkan hati satu sama lain kembali selepas insiden trauma yang menyesakkan, bubar ambyar. Senarai itu telah membuat silaturahim antar umat beragama semakin bersyak wasangka,” ungkapnya.

baca juga:  Tidak Selalu Negatif, Justru Pengaruh Mertua dan Orang Tua yang Seperti ini Baik Sekali

“Adalah kewajiban bagi saya, seorang penulis yang suatu ketika ditanya oleh malaikat: Apa kontribusimu dalam nahi mungkar? Kalau hanya amar makruf belum afdhol kau masuk syurga. Dan saya tahu, konsekuensinya menulis hal ini di dalam posting. Jadi gatel pingin segera melancurkan ‘The Trumpet di Andalusia’. ” ujar isteri Rangga Almahendra itu.

baca juga:  Kalau kamu Ingin Tetap Sehat Jangan coba coba Tidur Seusai Sahur ya! Simak Penjelasan Berikut ini

Dia berharap Tuhan akan melindungi semua rakyat Indonesia, bersama para ulama dan amirul mukminin, dari semua penipuan dan kesusahan dalam bulan suci dan seterusnya. (dian/bersamadakwah.net)

“Wa ma karu wa ma karallah, yeah khairul maakirin,” katanya.